Monday 14 March 2011

my gratezz Journey...to mecca menunaikan umrah(cerita di Mekah)~PART 2~

assalamualaikum...ni adalah sambungan crite kt mMadinah...korg bole bace k~
start kt bir ali ni pantang2 kne jg...kang kne dam naye umrah aku...nampak sgt aku ni lmbik time ni..dmam panas + bibir pecah...adoii...hahaha....dalam perjalanan tu, ak da xlarat...ustaz tu time aku lembik je, die ajak talbiyah..semangat mmg semangat...takot pn mmg takot..ak da pkir..tanah suci tu btol ke terima kaki aku ni...mcm2 bende aku pikir....takot...then berhenti smyg maghrib dgn jemaah dari Pakistan....pastu sambung blik perjalanan....demam aku mmg melarat da..kepale otak mencaru2..dose lepas punye balasan lani...takot sgt...adoii....then ak nk cptkan perjalanan, aku tido...haha...so ak xrase...hehehe...tido2, ak sedar da ad kt mekah....betul2 lalu depan Masjidil Haram...then terus sket, ad r hotel kteorg..aku da longlai btol..tp still berihram...ustaz ckp, lepas anta barang, die soh bilas badan kasi sejuk sket, then sambut umrah....tp aku naik bilik,mandi,ak cari mak aku teros!!!hahaha..jumpe pon!!!!da jmpe phm2 la kn.."mak...demam ;(" hahaha...agaknye ustaz tu da jemu, die terus ajak aku siapkan umrah kot...mmg penat...demam, seleseme,batok,bibir pecah...tp ttap aku buat....biar berpimpin pon....nk masuk ke dalam masjidil haram tu dari luar, jauh woooo...mmg tambah2 sakit aku...time aku nk masuk,bnde same yg aku pikirkan...adoi....takot.....jaln aku pandang bawah...da masuk pintu mekah,
aku dengar bunyi mcm 1 juta org bercakap...bising, tapi x sakit kepale dengar..ak pn xtahu nk cakap mcm mane...sbb time tu aku ckp,"jgn la ad masalah aku nk menghadap ka'abah...aku toleh je kepale kt atas, "alhamdulillah,Allah still bole terime aku..."die xdtgkan cubaan utk aku lihat rumahnye itu...aku rase sayup jerk...terharu sgt2...pas buat tawaf, aku pn g la saie....lari2 anak 7x dr bukit safar ke marwah...mule2 demam+batuk+seleseme+bibir pecah, pastu skrg, lutut sakit..adoyaiii...mcm2 musibah...xpelah...pas siap lari2 anak2,aku pon  kne cukur rambut, amek rmbut sket, potong..da habis ihram..huhu...lembik2 tu,Allah bg lg kekuatan...syukur sangat...then smayang isya' blik otel...mandi lg,tido...


esok paginye, ustaz tu kejutkan aku utk smayang subuh....aku tertido dgn pakian ihram mlm td, mandi, tukar baju pergi..smpi je depan lif, aku teringat smlm aku mcm2 penyakit,tp pg ni,alhamdulillah ak sehat sket..bole jalan....haha..tambah semangat aku nk buat umrah...pegi je, jumpe mak aku tengah jln..haha..g la same2 dgn mak aku and jemaah lain... g sembahyang, then aku rileks jap kt surau dgn ustaz..aku ni baru nk kenal2 dgn ustaz tu..ustaz tu cite yg die tiap2 tahun pergi...die ni ajen la...collect 10 nk g umrah,dpt pakej free..tapi kali ni die g saje baya sbb bawk sepupu die g tunaikan umrah(jemaah yg sekali ad maslah visa dgn aku n ustaz ni)..mekah and madinah ni mcm rumah kedua die da...baru aku tau sp die..so mmg die la jd ketua utk kteorg pnye perjalanan ni...then ustaz ajak balik...aku ckp soh die pegi dlu...aku nk cium "hajaratul aswad"...ustaz suruh aku balik sbb risau kesihatan aku..ayat biase aku la aku gune "ustaz, kalau dah ajal,org sihat pn boleh mati"hehehe..ustaz da bosan pujuk, die balik..aku berdiri..pelahan2 gerak ke depan...mcm2 aku tgk,yg kecil dihimpit,yg besar ditolak,yg perempuan diabai..bayangkanlah..kalu diberi peluang semua umat islam,semua nk..so, semua keja yg 1...phm2 la...aku teringt time pergi kecik2 dgn arwah bapak aku dlu...xder pn mcm ni..semua bole que up...skrg tak...ak pn terpakse bergasak,lawan sane,org tarik2,tolak..then aku da dpt pegang besi yg grip batu tu..time dh nk sampai,ak kne tolak bai punye,smpai ke belakang blik...pergh...sampai 2 kali tuh...stress aku...lemas, semua ade...tp mmg aku nk jugak..sampai kali ke-4, aku pusing ka'abah 1x, doa,tros masuk...gasak2 skit,alhadulillah...aku daat cium jgk batu tu...ak biarkan bdn aku ditarik2 org,then,aku dapat keluar dr kelompok yg ramai sgt22 tuh..syukur sgt aku time tu..even dpt cium 2 saat pn jd lah...pastu aku blik..aku balik jer,ustaz terkejut tgk aku..mcm kene kejar antu..bdan basah kuyup..huhu..aku cite la aku g cium hajarul aswad..pastu die suruh siap2,pki ihram, pergi la buat umrah lg...tgh hari aku buat..ak ckp da mmg akn demam balik nih...dala mate aku silau...xpe2..try je dulu...lepas niat ihram, kteorg g la tawaf...selepas zohor..so phm2 la panas terik die mcm mane...TAPI, masuk je Mekah, cahaya mmg cerah campur lg dgn mar mar warne putih, tapi mate aku x silau, panas xla terlalu sgt....aku pelik+hairan...jemaah lain pn perasan perkare ni...ad lg 1...tgh pusing2 tawaf, ,sambil cahaya matahari kt atas kepale, mmg keluar pelu, basah, baju...beribu2 jemaah lain pn mst same...then aku perasan something, cube bayangkan kalau korang main bole sepak,peluh2, cube bau badan korg,ap mcm???pitam??strok??lemah jantung???darah tinggi???tapi x ketika tawaf...ak cume bau, haruman dari Ka'abah...xder pn aku perasan bau lain2...tapi mmg bnda ni xmasuk akal...BUT IT IS REAL!!!hmm..ni la keajaiban Allah...aku wt umrah ni xder r direct...tapi mmg aku da target...ak nk 7x umrah...ap2 pn terjadi, mmg pling kurang 7x...then dlm ak tgh wt umrah, ade 1 perkare yg aku xkn lupekan...kes ni smpi mgkin hampir menyebabkan murtad....seperti yg kte tahu, memakai wangian ketika ihram adalah dilarang...sesiapa yg memakai, wangian,mstlah bayar "dam"..jgn tnye aku dam tu ap..budak2 form 4 pn dah tau...so,nk dijadikan cerite, ad seorang jemaah ni(sepupu kpd ustaz yg bwk kteorg nih), die tgh berihram...then time tawaf, die pergi pegang ka'abah....mcm yg aku ckp tadi, ka'abah ni satu wangian...sape yg pengang tu kire die memakai wangian la...die xboleh trima yg die tu dh salah...so mcm2..smpi ad sorg student kt arab dr Indonesia ni crite kt die..siap ajak berdebat lg org tu..ak xtau la die xpuas ati sbb kne bayar duit ke, or sbb ape ker..ak xthu..ikut care bini die shopping tu,payah ckp la..jubah sj da harge RM500..xpe la..hak die..mcm2..die bole pertikai...pasal buku2 islam..mane sahihnye lah...adoi..ak pn jd terkejut..sampai bini die pn malu tau..ak senyap jer....pastu ustaz yg rapat tu,ajak aku jalan..dgn lg sorg..sume cerite pasal td..ustaz tu geleng kepale...xsangke mcm tu skali sepupu die...hmm..die ckp bialah....then kiteorg g jalan kt hotal hilton,mcm2 tmpt...ade berkanan dgn jam Casio..keluaran terbaru r tu..lawa..arge dlm RM350...aku ckp rugi xbli..sbb die pnye warranty international..so klu rosak aku xder ssh sangat...tapi xpe..aku target nk bli kt mesia...huhu...then aku pusing2 dkat kawasan Hilton...bli jubah utk adik dayah..and bli mainan bola utk anak2 sdare aku...
hari ni jemaah sume nk g melawat kt hudaibiyyah...tmpt perjanjian buat..parjanjian ap??bkk la buku agame korang...sepak kang klu xtau..yg aku leh bg thu, pokok time nk buat perjanjian tu da di potong untuk mengelakkan umat islam daripada khurafat...so, arini aku wt umrah sekali dgn mak aku..tp aku g melawat tmpt  unta dlu..huhu...tgk mcm ne susu die kne perah..ad bnyk khasiat rupenyer..hehehe...

 
then g tmpt niat, pasang niat, then g wt umrah dgn mak aku...tawaf same2, then time lari2 anak dari bukit safar ke marwah pisah dgn mak aku sbb die kne tgu kwn2 die...xpela...aky keep up dgn ustaz, and abang aku...sampai la siap, mak aku bawak g kedai gunting rambut,for the 1st time, AKU CUKUR KEPALE KASI BOTAK!!hahaha...sejuk kepale..hahaha..1st time seyh...mmg rileks..best gle.xder ragu2 or kesian lansung..habis kasi licin..haha..pastu time nk tido...kne r alas dgn plastik ap2 kt atas bantal..sbb xnk kasi rambut tu sekat kt bantal..tapi siyes...mmg ringan kepale..huhu..

esoknye aku g jalan2 dgn mak n abang aku..sbb keesokan harinye pule mak and abang aku nk fly balik..mak aku dapat buat umrah 6x..tp abang aku mmg kuat...dapat buat 8x..haha...so, kteorg pusing2.. mekah(aku x buat umrah da ari tu...rileks dgn mak..pusing2....mak ak bli kacang2 utk org2,sepupu,sepapat,jiran2 kt umah tu...bli maenan la utk barisan cucu2 nye...cucu pn da same ramai dgn anak2...haha...puas jgk aku tgk mak aku bli barang..g hilton r
 knon r nk shopping tmpt org loaded2...xjd..gile2 mahal die..baru tau aku..hahaha...pastu mlm tu aku teman r mak aku sembahyang, pusing2 kt situ...amek gmba mak aku..
 huhu..abang aku g rhat2 kt top building...then balik...mlm tu r last lepak2 ngn mak aku....pusing tmpt2 sejuk kt situ...hai...np la mak aku blik esok...tp ak sempat jgk wt umrah skali dgn mak aku..jadilah.....aku syukur sgt2....entah bile lagi nk g same2...abang aku pn skali lepak kt bilik mak aku n kawan2 die...kwn mak aku pelik..."wati, anak2 kamu ni ade rancang ape2 ker???jarang aku tgok anak jantan bole dduk 1 kerusi same2..lain la ade plan ape..."mak ai...btol ke ape aku dgar...ssh ke anak jantan nk dok satu kerusi same2...untung  btol aku..hahaha..

ari ni mgkin sdih bg aku..mak aku nk fly balik tanah air..aku pn tman la mak aku nk g tawaf wida'tapi aku wt tawaf sunat jer..sbb tawaf ni utk org n tglkan tanah suci nih...aku tman la mak aku and abang aku..minum zam2...smayang kt tmpt Hijir Ismail dgn mak and abang aku...nangis2 mak aku berdoa kt sna.aduhh..then amek gmba mak aku and abang aku sbg knangan...
(sibuk bergamba..padahal blom nk blik ag =P)
pergh...sdih xtau nape..mcm aku ni nk blaja over the river la plak kan..hehehe...tp siyes la..ak sdih..nk nangis pn ade...hurm..pas mak aku balik...aku g masjid, duduk sorg2...tgk kiri, tgk kanan.amek gmba dgn bibir lebam2 lg..haha

...duduk je dr pagi tu...smpai tertidur...sdar2 da nk zohor...ad org kejut...amek air smayang, then g smayang....aku pn lg bape hari je nk tgl sini..hmmm...lg r sedih...hm..aku pusing kt hilton sorang2....saje tgk jam ari tu..try r tawa2...arge nett..haha...diorg bole cakap melayu kn..so, mmg la sdap..hahaha...esoknya aku wt la umrah sampai ari second last day...agak penat...sementare 2 aku da berjaye cium utk kali ke-3 batu hajarul aswad tu....esok pagi g pusing2 kat mekkah...tgk tempat nabi sembunyi dgn abu bakar(name bukit tu aku xnk gtau..saje nk soh korg cari..hehehe)
pastu g tmpt perjumpaan nabi Adam and Hawa...
kt situ ad la sikit perbuatan khurafat yg dapat kite lihat...org conteng name suami isteri..sbb???nk jd mcm adam and hawa la kot..aku pn xtau...jauh terpisah pn ttp jumpe..xtau la aku..sdih pn ad jgk..tp just simpan..mcm2...pnoh org kt bukit2 nih...pastu tgk tmpt2 org wt haji...
huhu..besh2...mlm tu rilek2..amek gmba dgn ustaz tu..hebat ustaz ni....
selame die kt sni mmg aku nmpk die bace je al-quran..so sdar2, lg 2 hari nk blik die da khatam...hmmm..and die da puasa utk hari ke 3 xsilap...duduk dgr crite pasal pedang saidina Hamzah(idola tu) yg hebat men pedang....mcm2 ustaz cite ttg die...pasal senjate die...besh...

esknye ak wt umrah yg terakhir pg2 lepas subuh......wt la dgn sesungguh2nyer...dmm ade r sikit lagi..tp ttp buat...rambut da tumbuh sket..so aku pn cukur lagi kasi habis...sblm masuk poli nih kan...hehehe...ptg tu aku duduk kt top masjid tu

3g dgan akk aku...pastu g tawaf..and tapatkan smayang kt hijir ismal skali lg...ad 3 bende yg aku minx2 sgt....1s2, bg la kak fisma aku dpt tmpt kt mara pnye gerai..2nd, minx kak tina aku dapat jd cikgu..and lastly, minx kak era aku dpt cahay mate(sekarang permintaan pertame and kedua da dapat..just tgu permintaan ketiga utk kak era aku...insyaallah akan dapat)..mmg bergasak la nk sembahyang kt c2...tp xpe..janji dapat...hmm..esk nk fly balik dah...huhu..sdih gle..blik bli la ice-cream..hahaha...ooo..lupe nk ckp..suhu sni mlm sejuk dlm 26drjh...tp tgh ari std 39darjah celcius...hahaa..mmg panas...esknye pg2, buat tawaf wida' then grak la...smpai airport, grak blik...sedih...time tu aku da pasang niat...AKU PASTI DATANG LAGI!!!tp xtahu bile...tu je la cire aku di tanah suci ni..smpai mesia aku pn salam2,plok2 dgn ustaztu...harap dpt la jumpe lagi....then kak era pn amek aku bwk blik Sg. Koyan....selamat tinggal Mekkah

SEKIAN~

p/s:crite kne potong2..klu x, bape lame nk mengarang

No comments:

Post a Comment