Thursday 10 March 2011

my gratezz Journey...to mecca menunaikan umrah(cerita di Madinah)~PART 1~

assalamualaikum...
kt sni ak nk kongsi perjalanan ak paling hebat..yg pernah ak lalui...ak pergi menunaikan umrah di tanah suci...tempat lahirnya insan yg paling Allah cintai Rasullullah s.w.t...pada asalnya aku patut bertolak pada 6/6/2010 bersama ibunda and abang aku ...tapi atas masalah Visa aku tersangkut, so ak kne stay...mak aku and abang ak fly dulu..dalam ati punye r panas dgn agen "Sriwangsa Holidays" ni...siot btol..ak da psang niat sungguh2 da nk buat umrah dgn mak aku bersame2...last aku buat umrah time kecik dulu,sblm darjah 1 dgn mak and arwah bapak aku...last2 xdpt g sesame..bkn main sumpah seranah kak tina aku kt egen tu...die punye boss bole wt dek je..bg kt die pnye kuli jwb call akk aku....time dkat KLIA, akk ak g la ambush org tu....toottteeeetttt...tp xbole wt ap2.... sbb mmg visa aku problem...rupenye bkn aku sorang tersangkut, tapi ada lg 7 orang tersangkut....atas alasan yg same...xpe la...mak aku pn berangkat dgn jagaan abang aku..aku xrisau sgt sbb aku percaye sepenuhnye kt abang tu...diorg berlepas pagi..dan sampai esoknye di Madinah..destinasi pertama.. dan aku melanguk kt KL seminggu sblm flight aku..aakhirnye aku pnye visa dan lain2 yg tersangkut da settle...kiteorg dapat call, 11/6/2010 flight pukul 3.00a.m...klu korg fanatik bola, time tu tgh start FIFA 2010.....mlm sebelum ak berangkat, duduk umah akk aku kt sg. besi..diorg g mane tah ak xingt....kak Era aku yg amik kt sg besi, then bwk g KLIA...time kt rumah tu, mcm2 perasaan...aku nangesh, takot jadi tetamu tak diundang...meleleh2 air mate aku...takot,semua ada....bayangkan flight crash ke time tuh,xpn smpai sane aku jd ape ke..sbb bace buku "Mastika" terlebih r ni...xnampak Ka'abah la..mcm2 da main kt fikiran ak nih....time tu la aku rase diri aku hine sesangat...nk jejak ke tanah yg pling suci...smpai di KLIA, aku,kak era, tunggu dan cari la jemaah2 yg lain2..dah jumpa keorg regroup..then tunggu flight pukul3.00am jgk...sama dgn flight mak aku tempoh ari...aku pusing2 dgn anak sedare aku si Syafiqah..when the time is 2.00a.m, ak kne masuk tempat menunggu..time tu da kne pisah...time tu lg r gabranyer...hmm...sume perasaan ad..sonok nk jmpe mak kt sne pon ader...masuk2 kapal terbang ad  pramugara tu puji "Nice shirt sir"..hahaha...pki baju melayu moden kan..dgn sluar jeans...haha...then duduk la seharian dlm kapal terbang...

time terbang, ak ad dengar jgk org jerit, pilot tu turun mengejut...tp steady r..klu x,die mst xjd pilot.aku nk tido pn da xbole..layan la cite "Tooth Fairy"haha..sampai kt qatar, kne tukar flight...
Ap bende tah istilah die...haha..tgu selame 8 jam..gile xgile...dr qatar nk ke Jeddah da dkat da..yg aku tertarik, kt airport die ad buat cabutan bertuah, nk tau menang ap??kerete Audi R8 maa....gile ak cakap kt pak arab ni..kaye tol...adiah lain ade BMW,Merc,...tapi second and third la..pergh..hebat2...aku mmg terpane....then tunggu la puas2...da smpai mase, naik flight ke Jeddah...selame 2 jam je sampai...Sampai kt Jeddah,ak xingt ap2...sbb sume da berubah..mmg la..last aku pegi time 6 thun..skrg 19...KL pn da brubah..haha..tunggu la dkat kaunter...lame btol...kepale da terpikir nk jmpe mak....hmm...tapi mak aku and abang aku da ad kt Mekkah...destinasi pertame ak kne g Madinah selame 4 ari...xpelah..janji dapat wat Umrah sesame sekali pn jd lah..waktu tunggu passport kteorg, lambt tol pak2 Arab ni wt keje..ak mengomel la kt c2..dtg r org yg 1 flight tu ckp"bese r dik Mekah,cube ko campak 100 kt diorg..terus die campak passport ko"ak terkejut jgk...tmpt mcm ni pn ade rasuah..adoyai..tgu pnye tgu, tgk arge enset la,same jerk..xder r murah sgt..then van sampai..perjalanan pn bermule la...pasir ye tmpat diorg..angin kt situ angin bahang...panas btol...
dalam van tu, aku da terpk, mcm ne suasane kt Madinah al-Munawwarah(Kota Bercahaya)...tempat makam Nabi Muhammad s.a.w,dan Abu Bakar a.s...jantung berdebar2...hmmm...

then kteorg berhenti utk smayang isya' pulak..ak pn xingt kt mane....smayang jemaah la dgn diorg...xder beze pn....rukun tetap same..kite ad 13, diorg pn ad 13...then kteorg pergi makan sblm sambung perjalanan ke Madinah...care diorg makan mmg besh...bersila kt lantai, then makan pki tangan, xda meja makan lansung...dan yg paling aku suke, ayam 1 ekor utk 2 org....hahaha...mmg puas!!!makan sambil menonton FIFA 2010..hahaha...then die bg air teh, ak minum gaye old skool pnye org...sekali mcm nk sumpah seranah da~pahit btol!!herh..cannot go ak...pastu da abis mkn, baru die bagi mcm kerusi pendek..bkn utk duduk..tapi utk bersandar shj..waa...huhu..lpas makan, sambung gerak...then aku tertidor....ak sedar blik, aku betul2 ada dkat Masjid Nabawi...bercahaya pd mlm tu..mmg ak terpegun...ak tgk tubuh badah aku,alhamdulillah...semuanya Allah terima lg..hmmm...dlm hati nk meronda da....tapi pnat..satu hari perjalanan...hurm...xsabar nk tunggu smyg subuh...ap perasaan nk sembahyang dgn org2 luar negara lain yg menghadap 1 kiblat dengan kite......

esoknye pula, azan subuh da berkumandang...sorg ustaz yg 1 pakej dgn aku tuh kejutkan semua...kiteorg bergegas sbb da azan time tu...smbil lari2 anak, ak tgk suasae kt situ, ttp indah walau org nk serbu sembahyang...masuk je aku dekat gate tu, aku naik hairan..sbb ape, ad binatang ni....

(gamba ni time nk balik da baru amek)
banyak sangat belalang ni kat lantai(bawak tarantula aku,kenyang die makan ni^^)TETAPI,ad berape ekor je yang mati dipijak..korg jgn tnye aku....tp mmg betol....dan binatang ni xserang orang tau...huhu...masuk je kt pintu masjid,angin air-cond da serang tubuh badan aku..pergh..sejuk btol...sepanjang laluan jalan kaki ke tmpt solat, ad air minuman yg terbaik sekali..iaitu air zam-zam.....minum dlu sblm g smyg..huhu..minum je, mmg rase die lain...seronok sgt dpt minum tuh...huhu...then sembahyang la subuh..abis sembahyang subuh, aku g la tmpt org jual2 kat kaki lime....diorg ni mcm jual CD cetak jgk...sbb xbayar cukai utk tmpt,so bile pihak berkuase diorg datang sume lintang pukang lari...yg kne tahan tu, barang masuk tong sampah..depan mate TANPA BELAS KASIHAN..hmmmm...then ziarah la makan nabi...



puas aku berdoa kat sini....sampaikan salam pd sape yg pesan..hmmm...terase hebatnye Nabi Muhammad s.a.w smpi xmampu nk diberi contoh...erm...then balik ke bilik semula ke bilik...kt Madinah ni kiteorg stay 3 hari..then hari ke empah berangkat ke Mekkah..then aku g teman jemaah sorg ni, g merokok, ad jaga situ tawar kt kteorg nk ziarah makam nabi x???nk la..ak bangun terus..die ajak g tepi dinding die tunjuk 5 gune jari, pastu gesel2 jari..(nak duit la tu)nak rasuah lagi..aku hangin...aku tunjuk penumbuk kat die...ni???haram!!!!bengong pnye jaga...terkejut jemaah tu ak wt g2..hahahaa..adoi...ad jgk la rasuah mcm ni pnye tmpt..hmm...xpela...kt madinah xde bnyk sgt cerite...sbb xbanyak jalan...ad tu tetap ade...makan nasi minyak Malaysia...dan aku jumpe pekerja Indonesia kt sane...sronok borak dgn die..die keje sapu sampah...menangis die cerite dkat aku..mcm mane sronoknye die dkat sane....ayat yg pling aku terkejut, "biarlah gaji saye cukup utk makan dan minum je...sbb dkat sini sy ad yg sy mahukan..tenang~"wah...mmg hebat tempat ni...sehari sblm berangkat ke Mekkah, kteorg jalan dulu ke masjid Quba,

masjid Qiblatain,
ladang kurma,
tempat pencetakan al quran
kt tempat cetak ni, hnye lelaki shj bole masuk..ak xtahu sbb ape...dan ade cenderamata....al-Quran...Warga emas dpt al-Quran besar..cantik..huhu..nk amek yg besar, tp xboleh...mmg seronok jalan kt sni..masalah aku 1 je..mate ni silau..korg tgk marmar kt sni, sume warne putih...silau woo mate..xbole lame2..lg pn time nk ak da start demam...panas2 da badan...balik terus sembahyang zohor kt Masjid...minum air zam2 banyk2...haha...bkn senang....duduk la rileks2 sbb hari terakhir...ntah nnt ajal aku sampai, xdpt nk tgk tmpt ni dah...
(payung ni akn terbuka bile panas)
then esok pagi aku dan jemaah lain g "Ziarah Wida" Makam Nabi Muhammad s.a.w..sedih aku ustaz tu bace doa...ntah bile lg aku dapat ziarah tmpt indah mcm ni..hmmm...start dr tu, terus psang niat nk dtg lg..lepas tu dgn pakaian ihram, gerak la ke "Bir Ali" utk berniat tunaikan umrah.......
~tunggu aku mengarang episod seterusnya(Cerita di Mekah)~

No comments:

Post a Comment